Sök:

Sökresultat:

2104 Uppsatser om Ämnesdidaktiskt urval - Sida 1 av 141

Konsten att vÀlja chefer: rekrytering, bedömning och urval

Rekrytering och urval Àr huvudtemat i denna studie, vilken belyser rekryteringsföretags tillvÀgagÄngssÀtt vid urval till chefspositioner. Urvalsprocessens bestÄndsdelar behandlas i kontexten av signifikans nivÄ och tillÀmpningsgrad för bedömning och beslutsfattande vid rekrytering. Urvalsförfarandet kan enligt redovisade perspektiv utgöra en kÀlla till förlorad konkurrenskraft nÀr tillvÀgagÄngssÀttet leder till bristande överensstÀmmelse mellan individ och organisation. Med kunskap och erfarenhet om urvalsförfarande kan dock tillvÀgagÄngssÀttet simplifieras. DÀrav presenteras en exemplifiering av rekryteringsföretagens förfarande, vilken Àven kan anvÀndas för att identifiera framgÄngsfaktorer vid rekrytering.

Analys och urval av svenska hedgefonder med Lower Partial Moments-modellen

Uppsatsen undersöker med anvÀndande av rangsummetest om LPM-modellen Àr mer lÀmplig Àn riskmÄtt baserade pÄ varians och systematiska riskmÄtt baserade pÄ CAPM för analys och urval av svenska hedgefonder under perioden 1996 - april 2001..

Valet av urval: En kvalitativ intervjustudie om studie- och yrkesvÀgledares syn pÄ betyg som urvalsinstrument

Syftet med denna studie var att utforska och analysera studie- och yrkesvÀgledares uttryckta Äsikter om betyg och betyg som urvalsinstrument. Vi har, med en fenomenografisk forskningsansats, genomfört fyra stycken kvalitativa intervjuer med representanter frÄn den utvalda yrkesgruppen. Arbetet har fokuserat pÄ urval av sökande till gymnasieskolan.VÄra respondenter förmedlade viss kritik mot hur urvalet i svensk skola, men menade Àven att ett urval mÄste göras. Deras frÀmsta kritik gÀllde vad betyg egentligen representerar. De menade att betyg som urvalsinstrument förbiser mÄnga personlighetsdrag som kan vara vÀsentliga inför elevernas val av gymnasieprogram.

FörÀndrad urvalsprocess : En uppsats om varför urvalsprocessen för stridspiloter ser ut som den gör

I denna uppsats tas frĂ„gan upp om vilka drivkrafter som lĂ„g bakom förĂ€ndringen i urvalsprocessen för stridspiloter under 70-talet. 1970 skedde en reform av urvalssystemet dĂ€r det gick frĂ„n ett karakterologiskt urval till ett stegvist urval. Det karakterologiska urvalet baserades till större del pĂ„ psykologiska intervjuer medan det stegvisa urvalet var en rad olika tester som riktade sig mot vissa specifika omrĂ„den inom flygandet. Även i det stegvisa urvalet anvĂ€nder man sig utav psykologintervjuer men det Ă€r inte lĂ€ngre den övervĂ€gande största delen av informationskĂ€lla för UTK. Arbetet Ă€r upplagt som en hypotesprövning dĂ€r forskaren stĂ€llt upp fyra olika hypoteser för vad som var drivkraften bakom förĂ€ndringen i urvalsprocessen.

I skuggan av mannen

Denna projektredogörelse behandlar hur bildlÀrare pÄ grundskolans senare Är gör sitt urval nÀr de undervisar om konstnÀrer, sett ur ett genusperspektiv. Genom enkÀt och intervju har jag undersökt hur 10 bildlÀrare i SkÄne resonerar kring sitt urval, dÄ jag ville undersöka vilken syn pÄ konstnÀrer inom bÄde Àldre och samtida konst som förmedlas idag. I min undersökning har jag kommit fram till att det rÄder en stor avsaknad av kvinnliga konstnÀrer i bildundervisningen och att det Àr fÄ lÀrare som problematiserar detta tillsammans med sina elever. Med utgÄngspunkt i konstfeministiska teorier har jag kommit fram till att det urval som bildlÀrarna gör gÄr emot ett jÀmstÀlldhetstÀnkande som enligt skollagen ska vara integrerat i alla Àmnen. Jag har valt att gestalta mitt resultat via en installation med bilder pÄ kvinnliga konstnÀrer inom bÄde Àldre och samtida konst, som kan fungera som utgÄngspunkt för diskussion kring framtida förÀndringar i bildundervisningen..

Rekryterarens BÀste (o)VÀn : En studie om standardiserade bedömningstjÀnster i arbetslivet och dess effekter för rekrytering och urval

Det finns ett flertal studier som beskriver och diskuterar olika aspekter av standardiserade arbetsmetoder och personbedömning i arbetslivet. Till vÄr kÀnnedom finns dock ingen studie som belyser möjliga effekter av den nyligen lanserade bedömningsstandarden ISO 10667 i förhÄllande till rekrytering och urval, vilket var ambitionen med denna studie. En ökad förstÄelse för hur standardiserade bedömningstjÀnster i arbetslivet kan pÄverka och motivera organisationer Àr viktigt ur sÄ vÀl ett teoretiskt som ett praktiskt perspektiv. PÄ en teoretisk nivÄ kan forskningsresultat bidra till den allmÀnna förstÄelsen om fenomenet standardisering, och pÄ en praktisk nivÄ hjÀlpa företagare att bedöma och utvÀrdera standardens betydelse för den enskilda verksamheten.Syftet med denna studie var att undersöka och förklara hur standardiserade bedömningstjÀnster i arbetslivet kan pÄverka risken för felrekrytering, diskriminering och subjektiva bedömningar vid rekrytering och urval. För att uppfylla syftet genomfördes kvalitativa intervjuer med representanter frÄn tvÄ företag som medverkar i nÀtverket för ISO 10667samt representanter frÄn tvÄ rekryteringsbolag som i dagslÀget stÄr utanför nÀtverket.Resultatet av denna studie visar att ISO 10667 i viss mÄn kan minska risken för felrekrytering, diskriminering och subjektiva bedömningar vid rekrytering och urval.

FörsÀljningsomkostnader

Bakgrund: Det har visat sig att det i mÄnga fall kan vara svÄrt att jÀmföra kalkylinformation mellan likartade enheter trots att dessa anvÀnder sig av samma kalkyleringsmetoder, sÀrskilt om enheterna i frÄga Àr geografiskt placerade i regioner med olika kalkyleringstraditioner. Det Àr dÀrför av intresse att undersöka hur kalkylinformationen kan skilja sig Ät i dessa fall. Syfte: Syftet Àr att analysera försÀljningsomkostnader med hÀnseende pÄ deras urval och vÀrdering i kalkyler. Genomförande: Vi har genomfört en casestudie med intervjuer med tre enhetschefer i den svenska divisionen samt med tre engelska chefer för motsvarande enheter i den brittiska divisionen inom en och samma globala koncern. Resultat: Vi finner i vÄr studie att kalkyltraditioner spelar en stor roll för vad kalkylinformationen visar, men att det Àven förekommer stora skillnader mellan enheter som har samma kalkyltradition.

Visuell kultur i skolan -en kritisk diskursanalys av vilken inverkan lÀrares urval av bilder och visuella media kan ha pÄ skolans visuella kultur

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att lyfta fram och öka förstÄelsen för lÀrares roll i skolans visuella kultur. UtifrÄn detta syfte stÀller vi oss tvÄ forskningsfrÄgor: Hur berÀttar lÀrare i Ärskurs F-3 om sitt urval av och arbete med bilder och visuella media? Hur kan vi förstÄ skolans visuella kultur genom deras berÀttelser? I vÄrt arbete utgÄr vi frÄn teorier om visuell kultur. Arbetets undersökning innefattar intervjuer med sju lÀrare verksamma i Ärskurs F-3. I analysen av empirin anvÀnder vi oss av kritisk diskursanalys som metod med fokus pÄ textens ordval och modalitet.

SkönlitterÀrt urval i Sveriges gymnasieskolor - karaktÀristika, motiveringar och yttre styrande faktorer

Åtskilliga gĂ„nger har skolans litteraturundervisning varit föremĂ„l för diskussioner som hand-lat om det litterĂ€ra urval som görs i svenskundervisningen och debatter om kanon har förts. Föreliggande studie syftar till att undersöka gymnasielĂ€rares urval av fristĂ„ende skönlitterĂ€ra verk, som lĂ€ses i sin helhet i svenskundervisningen, samt bakomliggande motiveringar och yttre faktorer som styr lĂ€rarnas urval. Studien genomfördes som en kvantitativ enkĂ€tunder-sökning i vilken 56 gymnasielĂ€rare i svenska vid 24 gymnasieskolor i Sverige deltog. Resul-tatet visar att det i dagens gymnasieskola inte kan talas om en kanon av fristĂ„ende skönlitte-rĂ€ra verk i nĂ„gon traditionell mening, men vĂ€l om en tradition dominerad av August Strind-berg, samt av manliga och vĂ€sterlĂ€ndska författarskap. Dock kan det idag Ă€ven talas om en utveckling som gör att författare som Jan Guillou och Jonas Gardell fĂ„r ett vĂ€sentligt utrym-me i undervisningen och att urvalet domineras av 1900-talslitteratur och har en stark internationell prĂ€gel.

Nya tider Àven för kreditgivarna

SamhÀllet förÀndras. Vi ser nya branscher, nya strukturer och nya företag vÀxa fram. Det handlar till stor del om en ny logik. TillvÀxten skapas idag frÀmst av kunskapsintensiva eller tjÀnsteorienterade företag. Hur reagerar de svenska bankerna pÄ utvecklingen? Jag har gjort en fallstudie pÄ en av de svenska bankerna i syfte att undersöka en specifik del av deras arbete.

SkönlitterÀrt urval i Sveriges gymnasieskolor - karaktÀristika, motiveringar och yttre styrande faktorer

Åtskilliga gĂ„nger har skolans litteraturundervisning varit föremĂ„l för diskussioner som hand-lat om det litterĂ€ra urval som görs i svenskundervisningen och debatter om kanon har förts. Föreliggande studie syftar till att undersöka gymnasielĂ€rares urval av fristĂ„ende skönlitterĂ€ra verk, som lĂ€ses i sin helhet i svenskundervisningen, samt bakomliggande motiveringar och yttre faktorer som styr lĂ€rarnas urval. Studien genomfördes som en kvantitativ enkĂ€tunder-sökning i vilken 56 gymnasielĂ€rare i svenska vid 24 gymnasieskolor i Sverige deltog. Resul-tatet visar att det i dagens gymnasieskola inte kan talas om en kanon av fristĂ„ende skönlitte-rĂ€ra verk i nĂ„gon traditionell mening, men vĂ€l om en tradition dominerad av August Strind-berg, samt av manliga och vĂ€sterlĂ€ndska författarskap. Dock kan det idag Ă€ven talas om en utveckling som gör att författare som Jan Guillou och Jonas Gardell fĂ„r ett vĂ€sentligt utrym-me i undervisningen och att urvalet domineras av 1900-talslitteratur och har en stark internationell prĂ€gel.

Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering: en studie vid 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ

Mycken tid och energi bör lÀggas pÄ personalrekrytering dÄ de anstÀllda Àr företagets viktigaste tillgÄng. En lyckad rekrytering leder till en ny medarbetare som tillför bÄde den kompetens företaget söker samt nya idéer och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget. Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen dÀr Àven realistic job preview och det psykologiska kontraktet ingÄr (Bolander, 2002). Syftet Àr att studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag. För att besvara syftet har frÄgestÀllningar som rör den sociala ansatsen, realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga pÄ 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ.

Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering: en studie vid 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ

Mycken tid och energi bör lÀggas pÄ personalrekrytering dÄ de anstÀllda Àr företagets viktigaste tillgÄng. En lyckad rekrytering leder till en ny medarbetare som tillför bÄde den kompetens företaget söker samt nya idéer och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget. Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen dÀr Àven realistic job preview och det psykologiska kontraktet ingÄr (Bolander, 2002). Syftet Àr att studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag. För att besvara syftet har frÄgestÀllningar som rör den sociala ansatsen, realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga pÄ 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ.

Urval eller utveckling? : en fenomenografisk studie av nio elevers och tvÄ lÀrares olika sÀtt att uppfatta bedömning inom matematikundervisningen

Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka och beskriva vilka uppfattningar nio elever och tvÄ lÀrare har av bedömning inom matematikundervisningen. Med fenomenografi som en teoretisk och metodologisk utgÄngspunkt har enskilda intervjuer med elever och lÀrare genomförts pÄ tvÄ högstadieskolor i Halland. Resultatet presenteras i form av fyra beskrivningskategorier av sÀtt att uppfatta bedömning:A) Bedömning för betygsÀttning och som urval för att komma in pÄ gymnasietB) Bedömning för att förbÀttra betygetC) Bedömning för att utvecklas matematisktD) Bedömning som en kÀnsla hos lÀrare och eleverKategorierna analyseras i förhÄllande till summativ och formativ bedömning. En slutsats Àr att kategori A Àr den vanligast förekommande bland de elva respondenterna. Vidare framkommer att de tvÄ lÀrarna uppfattar bedömning pÄ vÀldigt olika sÀtt.

Möjligheter och begrÀnsningar : Pedagogers syn pÄ IT i undervisningen

Politiker har sedan mÄnga Är tillbaka satsat pengar inom omrÄdet IT och undervisning, trots att det frÄn skolans sida inte funnits nÄgot egentligt krav pÄ detta eller efterfrÄgan för detta. Det har dÀrför varit intressant att undersöka pedagogernas syn pÄ IT i undervisningen. Studien, som har hÀmtat inspiration frÄn fenomenologins idéer, har genomförts med hjÀlp av intervjuer pÄ skolor i en kommun i mellannorrland. De skolor och de informanter som deltagit i studien har blivit utvalda genom tvÄ typer av urval. Dels har ett subjektivt urval anvÀnts pÄ de skolor dÀr lÀrarkontakter fanns etablerade sedan tidigare, och dels har ett stratifierat urval, som innebÀr att informanterna blivit slumpmÀssigt utvalda inom bestÀmda ramar, anvÀnts pÄ de övriga skolorna.

1 NĂ€sta sida ->